Wie ben ik? Wat kan ik? Wat geloof ik?
Drie opdrachten hebben professionals in het onderwijs richting de leerlingen: kennisoverdracht, voorbereiden op een plekje in de maatschappij én persoonsontwikkeling.
Prioriteit: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat geloof ik? Dan komt de rest ook goed. Er zijn prachtige middelen om kinderen hierin te volgen. Allerlei prachtige systemen en werkwijze die hierbij helpend zijn.
Wanneer je passie en talent gaan samenwerken, maak je een meesterwerk.
Toekomstgericht onderwijs betekent vooral dat er ruimte is voor ieder kind dat uniek is, waardevol is met zijn of haar talenten en zich daar bewust van is. Daarbij weet waar, wanneer en hoe je hulp vraagt aan iemand met andere talenten. Op deze manier is er ontwikkeling mogelijk.
De sleutelrol is voor de leerkracht, in de rol van coach, die het verschil maakt door écht het gesprek aan te gaan.
Hattie en Timperly: goede feedback heeft een positieve invloed op de leerlingresultaten.